Manier van werken

Water en muziek

Kan water muziek maken?

Met deze vraag begon de muziekles van afgelopen week.

Mooi hoe de kinderen zelf met ideeën komen, zoals de kraan hard en zacht laten lopen en met een rietje het water in een glas water laten borrelen.

We maakten een zogeheten flessenorgel. Zes flessen op een rij die met behulp van een trechter gevuld werden met water. Van vol naar een heel klein beetje water.

En dan tegen de flessen aantikken,  met je potlood of met een lepeltje. Wat hoor je als je van de eerste fles naar de laatste fles gaat? Wordt de toon steeds hoger of steeds lager? Hoe kan dat? Kunnen we ook een liedje spelen (zoals smakelijk eten). Kunnen we ook een ritme verzinnen en kunnen we ook samenspelen? Er viel een hoop te ontdekken!

Deze les sloot aan bij een vorige les met de boomwhackers waar we ook al met de begrippen van laag naar hoog en andersom bezig waren.

Project WAUW!

WAUW! Is een project van de vereniging BNNVARA, in samenwerking met Lucia Marthas van Marthas Theatre World, waarbij AZC-kinderen door middel van dans, zang en creativiteit  een extra steuntje in de rug krijgen om hun talenten te ontdekken. Wij hadden het geluk om als enige in Zeeland aan dit project mee te mogen doen. Bij het WAUW!-project draait alles om creativiteit, samenwerken, doorzetten en vooral plezier maken. Dansen en zingen staan centraal. En dat was afgelopen dagen goed te horen op het Tec. Elke ochtend was er een centrale warming-up waarbij de kinderen zeer energiek allerlei danspasjes, een WAUWlied én woorden aan het leren waren; er zat geen leerling op een stoeltje de eerste drie kwartier van de dag. Dit herhaalde zich in het begin van de middag. Tussendoor werden uitnodigingen gemaakt, t-shirts beschilderd, letters versierd, muziekinstrumenten gemaakt en spelletjes gedaan. Dit alles rondom het thema bewegen en gezond eten, wat weer aansluit bij het woordenschatthema van de komende periode. Op de tweede dag hebben de kinderen aan elkaar laten zien en horen wat ze geoefend en geleerd hadden. Prachtige optredens waarbij de kinderen vol trots hun talenten hebben kunnen laten zien, want die waren er zeker! Zingen- en dansenderwijs is niet alleen de taalontwikkeling gestimuleerd, zang en dans bieden ook vrolijkheid en ze verbinden. Het zijn immers talen die iedereen begrijpt. 

 

We leren van en met elkaar. We zijn er voor elkaar. 

Er wordt thematisch gewerkt op het TEC. We zijn gestart met het thema IK. We hebben geleerd over de school, de klas, het huis, de familie, de emoties en het verkeer. We proberen zoveel mogelijk levensecht leren in te zetten. Zo hebben we pannenkoeken gebakken en zijn we naar de winkel geweest om boodschappen te halen. We maken wandelingen om op die manier deel te nemen aan het verkeer. Tijdens de wandelingen benoemen we wat we zien en doen. We gebruiken de geleerde woorden maar leren ook nieuwe woorden. 

Inmiddels is het herfst en dit is dan ook het thema waar we mee gaan starten na de herfstvakantie.

Manier van werken Project WAUW!

Wij zijn er voor elkaar, helpen elkaar, leren van en met elkaar met eenzelfde doel, het leren van de Nederlandse taal. In TEC 3 staan we voor elkaar klaar om samen te leren  op verschillende manieren. Zo werken we op laptops, leren we schrijven, lezen, wereldoriëntatie en zijn we ook vaak creatief bezig voor het leren van de Nederlandse taal.